Noile reguli  contabile –  de la 1 ianuarie 2010

ORDIN nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene

Modificari si completari semnificative fata de prevederile anterioare OMF 1752/ 2005

 

Contabilitate in valuta, reguli de conversie in lei:

Subunităţile din străinătate care aparţin persoanelor cu sediul în România conduc contabilitatea în lei şi în valută sau numai în valută.În cazul în care contabilitatea este ţinută în lei şi în valută, informaţiile privind activitatea desfăşurată de acestea sunt integrate în activitatea raportată de unitatea din România.În cazul în care contabilitatea este ţinută în valută, pentru conversia activelor şi datoriilor se foloseşte cursul de schimb de la data bilanţului, iar capitalurile proprii rămân exprimate la cursul istoric.Pentru conversia veniturilor şi cheltuielilor se foloseşte cursul de schimb de la data tranzacţiilor sau se poate folosi un curs mediu, atunci când cursul de schimb nu fluctuează semnificativ. (in trecut contabilitatea in valuta se tine numai pentru necesitatile proprii de informare).

 

Prevederi privind transparenta:

Utilizatorii situaţiilor financiare întocmite potrivit prezentelor reglementări includ investitorii actuali şi potenţiali, personalul angajat, creditorii, furnizorii, clienţii, instituţiile statului şi alte autorităţi, precum şi publicul. Aceştia utilizează situaţiile financiare pentru a-şi satisface o parte din necesităţile lor de informaţii.

 

Prevederi privind schimbul de active:

În cazul schimbului de active, în contabilitate se evidenţiază distinct operaţiunea de vânzare şi cea de cumpărare, pe baza documentelor justificative, cu înregistrarea tuturor veniturilor si cheltuielilor aferente operaţiunilor.

Tratamentul contabil este similar şi în cazul prestărilor reciproce de servicii.

 

Principiul prevalenţei economicului asupra juridicului. Prezentarea valorilor din cadrul elementelor din bilanţ şi contul de profit şi pierdere se face ţinând seama de fondul economic al tranzacţiei sau al operaţiunii raportate, şi nu numai de forma juridică a acestora.

Evenimentele şi operaţiunile economico-financiare trebuie evidenţiate în contabilitate aşa cum acestea se produc, în baza documentelor justificative.

Exemple de situaţii când se aplică principiul prevalenţei economicului asupra juridicului pot fi considerate:

-          încadrarea contractelor de leasing în leasing operaţional sau financiar;

-          încadrarea operaţiunilor la vânzare în nume propriu sau comision, respectiv consignaţie;

-          recunoaşterea veniturilor, respectiv a cheltuielilor în contul de profit şi pierdere sau ca venituri în avans, respectiv cheltuieli în avans;

-           încadrarea participaţiilor ca fiind deţinute pe termen lung sau pe termen scurt;

-          recunoaşterea participaţiilor deţinute ca acţiuni deţinute la afiliati, a intereselor de participare si a altor imobilizări financiare; 

-          încadrarea reducerilor acordate, respectiv primite, la reduceri comerciale sau financiare.

 

Entităţile au obligaţia ca la contabilizarea operaţiunilor economico-financiare să ţină seama de toate informaţiile disponibile, astfel încât să fie extrem de rare situaţiile în care aplicarea principiului prevalenţei economicului asupra juridicului să conducă la o operaţiune a cărei natură să fie diferită faţă de cea stabilită dacă nu s-ar aplica acest principiu.

 

Aplicarea schimbarilor de metoda

Termenul de “metodă contabilă” se aplică atât metodelor şi regulilor de evaluare, cât şi metodelor şi regulilor de prezentare a situaţiilor financiare anuale.

Schimbările de metodă contabilă pot fi determinate de:

a) iniţiativa entităţii, caz în care schimbarea trebuie justificată;

b) o decizie a autorităţii compentente şi care se impune entităţii (schimbare de reglementare), caz în care schimbarea nu trebuie justificată.

Schimbările de metodă nu sunt justificate de schimbarea conducătorilor entităţii.

 

Tratamentul estimarilor

Procedura de estimare depinde de raţionamentele bazate pe ultimele informaţii disponibile. O estimare este revizuită dacă împrejurările pe care s-a bazat s-au modificat ca urmare a unor noi informaţii sau a unei mai bune experienţe.

 

Schimbările de estimări nu constituie corecţii de erori, cu excepţia cazului în care estimările anterioare erau bazate pe date eronate, plecând de la informaţii disponibile la acel moment. Ca urmare, aprecierea în acest caz a caracterului eronat nu se efectuează în raport cu informaţiile deţinute la momentul prezent.

Tratamentul reducerilor comerciale

Reducerile comerciale acordate de furnizor şi înscrise pe factura de achiziţie ajustează în sensul reducerii costul de achiziţie, în timp ce reducerile financiare primite de la furnizor, indiferent de perioada la care se referă, reprezintă venituri ale perioadei.

Reducerile comerciale acordate şi înscrise pe factura de achiziţie corectează (reduc) costul de achiziţie al bunurilor.

Reducerile comerciale primite ulterior facturării, respectiv acordate ulterior facturării, indiferent de perioada la care se referă, se evidenţiază distinct în contabilitate (contul 609 “Reduceri comerciale primite”, respectiv contul 709 “Reduceri comerciale acordate”).

 

Reducerile financiare sunt sub formă de sconturi de decontare pentru achitarea datoriilor înainte de termenul normal de exigibilitate.

 

Corectarea erorilor contabile

Corectarea erorilor aferente exerciţiului financiar curent se efectuează pe seama contului de profit şi pierdere.

Corectarea erorilor semnificative aferente exerciţiilor financiare precedente se efectuează pe seama rezultatului reportat. Pot fi corectate pe seama contului de profit şi pierdere erorile nesemnificative, care nu sunt de natură să influenţeze informaţiile financiar-contabile. (anterior acestea erau integral atribuibile rezultatului reportat).

 

În notele la situaţiile financiare trebuie prezentate informaţii suplimentare cu privire la erorile constatate. În cazul erorilor aferente exerciţiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informaţiilor comparative prezentate în situaţiile financiare. Informaţii comparative referitoare la poziţia financiară şi performanţa financiară, respectiv modificarea poziţiei financiare, sunt prezentate în notele explicative.

 

Precizari cu privire la regulile de evaluare

OMF 3055/ 2009 aduce foarte multe precizari, detalii si exemple privind:

  • evaluarea imobilizariilor corporale si necorporale;
  • evaluarea imobilizarilor financiare;
  • evaluarea stoucurilor;
  • evaluarea creantelor si a datoriilor;
  • evaluarea disponibilitatilor banesti;
  • precizari privind utilizarea cursurilor valutare in evaluari.

Cateva din cele mai importante precizari:

- Imobilizările necorporale şi corporale înregistrate la cost, constatate ca fiind depreciate, se vor evalua la valoarea lor actuală, stabilită în funcţie de valoarea de utilitate şi preţul pieţei. Valoarea de utilitate poate fi determinată de specialişti în domeniu sau de angajaţi din compartimentele tehnic şi economic ale entităţii;

-creanţele şi datoriile, exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul unei valute, eventualele diferenţe favorabile sau nefavorabile, care rezultă din evaluarea acestora se înregistrează la alte venituri sau alte cheltuieli financiare, după caz;

- evaluarea creanţelor şi a datoriilor se face la valoarea lor probabilă de încasare sau de plată;

-valorile mobiliare pe termen scurt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată se evaluează la valoarea de cotaţie din ultima zi de tranzacţionare, iar cele netranzacţionate la costul istoric mai puţin eventualele ajustări pentru pierdere de valoare;

-valorile mobiliare pe termen lung se evaluează la costul istoric mai puţin eventualele ajustări pentru pierdere de valoare.

-elementele nemonetare achiziţionate cu plata în valută şi înregistrate la cost istoric (imobilizări, stocuri) trebuie contabilizate şi prezentate în situaţiile financiare anuale utilizând cursul de schimb de la data efectuării tranzacţiei;

-elementele nemonetare achiziţionate cu plata în valută şi înregistrate la valoarea justă (de exemplu, imobilizările corporale reevaluate) trebuie raportate utilizând cursul de schimb existent la data determinării valorilor respective.

 

Precizari privind capitalizarea costurilor indatorarii

Costurile îndatorării pot fi incluse în costurile de producţie ale unui activ cu ciclu lung de fabricaţie, în măsura în care sunt legate de perioada de producţie.

Capitalizarea costurilor îndatorării trebuie să înceteze când se realizează cea mai mare parte a activităţilor necesare pentru pregătirea activului cu ciclu lung de fabricaţie, în vederea utilizării prestabilite sau a vânzării acestuia.

 

În cazul includerii costurilor îndatorării în valoarea activelor, acestea trebuie prezentate în notele explicative.

 

Recunoasterea si evaluarea activelor imobilizate

 

1. Redefinirea activelor imobilizate:

Activele imobilizate sunt active generatoare de beneficii şi deţinute peo perioadă mai mare de un an în scopul desfăşurării activităţilor entităţii. Drepturile asupra proprietăţilor imobiliare şi alte drepturi similare, aşa cum sunt definite de legislaţia naţională, trebuie prezentate la "Terenuri şi construcţii".

 

Mişcările diverselor elemente de imobilizări se prezintă în notele explicative. În acest scop, se prezintă distinct, începând cu costul de achiziţie sau costul de producţie, pentru fiecare element de imobilizare, pe de o parte, creşterile, cedările şi transferurile în cursul exerciţiului financiar, iar, pe de altă parte, ajustările cumulate de valoare la începutul exerciţiului financiar şi la data bilanţului, precum şi rectificările efectuate în cursul exerciţiului financiar asupra ajustărilor de valoare din exerciţiile financiare precedente. Ajustările de valoare se prezintă în bilanţ ca deduceri clare din elementele corespunzătoare.

 

Dacă, atunci când situaţiile financiare anuale se întocmesc conform prezentelor reglementări pentru prima oară, costul de achiziţie sau costul de producţie al unei imobilizări nu poate fi determinat fără cheltuieli sau întârzieri exagerate, valoarea reziduală de la începutul exerciţiului financiar poate fi tratată drept cost de achiziţie sau cost de producţie. Orice aplicare a acestei prevederi trebuie prezentată în notele explicative.

În acest context, valoarea reziduală reprezintă valoarea de utilitate a bunului respectiv.

 

Noi concepte privind recunoasterea deprecierii:

La data fiecărui bilanţ, entităţile vor verifica dacă există indicii ale deprecierii imobilizărilor necorporale şi corporale.

Dacă există un indiciu cu privire la posibila depreciere a unei imobilizări, acest fapt poate indica faptul că trebuie revizuită durata de viaţă utilă rămasă, metoda de amortizare sau durata şi metoda de amortizare, chiar dacă nu se recunoaşte nicio pierdere din depreciere pentru acea imobilizare.

 

La evaluarea existenţei indiciilor de depreciere se vor lua în considerare atât surse externe de informaţii, cât şi surse interne de informaţii:

  • surse externe:

- pe parcursul perioadei, valoarea de piaţă a activului a scăzut semnificativ mai mult decât ar fi fost de aşteptat ca rezultat al trecerii timpului sau utilizării;

- pe parcursul perioadei au avut loc modificări semnificative, cu efect negativ asupra entităţii, sau astfel de modificări se vor produce în viitorul apropiat asupra mediului tehnologic, comercial, economic sau juridic în care entitatea îşi desfăşoară activitatea sau pe piaţa căreia îi este dedicat activul;

- ratele dobânzilor pe piaţă sau alte rate de piaţă ale rentabilităţii investiţiilor au crescut în timpul perioadei, fiind probabil ca aceste creşteri să ducă la scăderea semnificativă a valorii recuperabile a imobilizării etc.

  • surse interne:

- există indicii de uzură fizică sau morală a imobilizării;

- pe parcursul perioadei au avut loc modificări semnificative în ceea ce priveşte gradul sau modul în care imobilizarea este utilizată sau se aşteaptă să fie utilizată (ex: situaţiile în care imobilizarea

devine neproductivă, planurile de restructurare sau de întrerupere a activităţii căreia îi este dedicată imobilizarea, precum şi planificarea cedării imobilizării înainte de data estimată anterior);

-raportările interne pun la dispoziţie indicii cu privire la faptul că rezultatele economice ale unei imobilizări sunt sau vor fi mai slabe decât cele scontate. Aceste raportari interne sunt fluxuri de trezorerie estimate pentru cheltuieli de intretinere si exploatare planificate, devieri ale acestora de la bugetul planificat, rezultate inferioare sau slab calitative, pierderi din exploatare cauzate, etc.

Prevederile de mai sus referitoare la estimarea fluxurilor de trezorerie se aplică obligatoriu de către persoanele juridice de interes public, precum şi de entităţile care depasesc limitele pentru situatii simplificate. Celelalte entităţi pot determina valoarea de utilitate în funcţie de elementele menţonate anterior.

Estimarea fluxurilor de trezorerie se efectuează de către persoane specializate, în cazul persoanelor juridice de interes public, precum şi al entităţilor care depasesc limitele pentru situatii simplificate şi de către comisiile de inventariere, prin estimări, constatări, în cazul celorlalte entităţi.

Atunci când se constată pierderi de valoare pentru imobilizările financiare, trebuie făcute ajustări pentru pierdere de valoare, astfel încât acestea să fie evaluate la cea mai mică valoare atribuită acestora la data bilanţului.

 

Imobilizările trebuie să facă obiectul ajustărilor de valoare, indiferent dacă duratele lor de utilizare economică sunt limitate sau nu, astfel încât acestea să fie evaluate la cea mai mică valoare atribuibilă acestora la data bilanţului, dacă se estimează că reducerea valorii acestora este permanentă.

 

Dacă activele imobilizate fac obiectul ajustărilor excepţionale de valoare exclusiv în scop fiscal, în notele explicative se prezintă valoarea ajustărilor şi motivele pentru care acestea au fost efectuate.

 

2. Noi concepte privind recunoasterea imobilizarilor necorporale

 

Imobilizarile necorporale produse intern se recunoaste intr-o faza într-o fază de cercetare şi o fază de dezvoltare. Dacă o entitate nu poate face distincţia între faza de cercetare şi cea de dezvoltare ale unui proiect intern de creare a unei imobilizări necorporale, entitatea tratează cheltuielile cu acel proiect ca şi cum ar fi determinate doar de faza de cercetare.

Nicio imobilizare necorporală care decurge din cercetare (sau din faza de cercetare a unui proiect intern) nu se recunoaşte. Cheltuielile cu cercetarea (sau cele din faza de cercetare a unui proiect intern) se recunosc drept cheltuială atunci când sunt generate, deoarece în faza de cercetare a unui proiect intern, o entitate nu poate demonstra că o imobilizare necorporală există şi că aceasta va

genera beneficii economice viitoare.

 

3. Activele de natura cheltuielilor de constituire trebuiesc amortizate în cadrul unei perioade de maximum cinci ani.

 

4. Active de natura cheltuielilor de dezvoltare se recunoaşte dacă, şi numai dacă, o entitate poate

demonstra toate cele ce urmează:

a) fezabilitatea tehnică pentru finalizarea imobilizării necorporale, astfel încât aceasta să fie disponibilă pentru utilizare sau vânzare;

b) intenţia sa de a finaliza imobilizarea necorporală şi de a o utiliza sau vinde;

c) capacitatea sa de a utiliza sau vinde imobilizarea necorporală;

d) modul în care imobilizarea necorporală va genera beneficii economice viitoare probabile;

e) disponibilitatea unor resurse tehnice, financiare şi de altă natură adecvate pentru a completa dezvoltarea şi pentru a utiliza sau vinde imobilizarea necorporală;

f) capacitatea sa de a evalua credibil cheltuielile atribuibile imobilizării necorporale pe perioada dezvoltării sale.

Recunoasterea initiala a activelor necorporale va avea in vedere si faptul ca  element raportat drept cheltuială într-o perioadă nu poate fi recunoscut ulterior ca parte din costul unei imobilizări necorporale.

 

5. Contabilizarea operatiunilor de leasing si prezentarea in Notele Explicative

Imobilizările corporale deţinute în baza unui contract de leasing se evidenţiază în contabilitate în funcţie de prevederile contractelor încheiate între părţi, precum şi legislaţia în vigoare. Entităţile ţin cont, de asemenea, şi de cerinţele principiului prevalenţei economicului asupra juridicului.

Sunt prezentate detaliat conditiile si modalitatile de inregistrare a operatiunilor de leasing financiar, operational si leaseback atat pentru locatar cat si locator.

 

Nota 10 la situatiile finaciare va trebui sa prezinte informatii despre ratele achitate în cadrul unui contract de leasing.

In cazul unui leasing financiar, locatorul va prezenta următoarele informaţii:

- o descriere generală a contractelor semnificative de leasing;

- dobânda de încasat aferentă perioadelor viitoare.

În cazul unui leasing financiar, locatarul va evidenţia următoarele:

-o descriere generală a contractelor importante de leasing, incluzând, dar fără a se limita la, următoarele:

- existenţa şi condiţiile opţiunilor de reînnoire sau cumpărare;

- restricţiile impuse prin contractele de leasing, cum ar fi cele referitoare la datorii suplimentare şi alte operaţiuni de leasing.

- dobânda de plătit aferentă perioadelor viitoare.

 

6. Lamuriri privind recunoasterea cladirilor si tereneurilor

Drepturile asupra proprietăţilor imobiliare şi alte drepturi similare, aşa cum sunt definite de legislaţia naţională, trebuie prezentate la "Terenuri şi construcţii".

În cazul în care o clădire este demolată pentru a fi construită o alta, cheltuielile cu demolarea sunt recunoscute după natura lor, fără a fi considerate costuri de amenajare a amplasamentului. Acelaşi tratament contabil are şi valoarea neamortizată a clădirii demolate.

Terenurile şi clădirile sunt active separabile şi sunt contabilizate separat, chiar atunci când sunt achiziţionate împreună. O creştere a valorii terenului pe care se află o clădire nu afectează determinarea valorii amortizabile a clădirii.

La imobilizări corporale sunt evidenţiaţi distinct câinii de pază.

 

7. Lamuriri privind amortizarea

Amortizarea imobilizărilor corporale se calculează pe baza unui plan de amortizare, începând cu luna următoare punerii în funcţiune şi până la recuperarea integrală a valorii lor de intrare. Orice modificare semnificativă a condiţiilor de utilizare sau învechirea unei imobilizări justifică revizuirea acestui plan.

Calcularea şi înregistrarea amortizării nu se sistează pe perioada în care imobilizările corporale sunt trecute în conservare.

 

Amortizarea imobilizărilor corporale concesionate, închiriate sau în locaţie de gestiune se calculează şi se înregistrează în contabilitate de către entitatea care le are în proprietate

Se supun, de asemenea, amortizării investiţiile efectuate la imobilizările corporale luate cu chirie, pe durata contractului de închiriere.

La expirarea contractului de închiriere, valoarea investiţiilor efectuate şi a amortizării corespunzătoare se cedează proprietarului imobilizării. În funcţie de clauzele cuprinse în contractul de închiriere, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o altă modalitate de cedare. Înregistrarea în contabilitate a operaţiunilor se efectuează conform prezentelor reglementări.

 

8. Compensaţii de la terţi

În cazul distrugerii totale sau parţiale a unor imobilizări corporale, creanţele sau sumele compensatorii încasate de la terţi, legate de acestea, precum şi achiziţionarea sau construcţia ulterioară de active noi sunt operaţiuni economice distincte şi trebuie înregistrate ca atare pe baza documentelor justificative. Astfel, deprecierea activelor se evidenţiază la momentul constatării acesteia, iar dreptul de a încasa compensaţiile se evidenţiază pe seama veniturilor

conform contabilităţii de angajamente, în momentul stabilirii acestuia.

 

9. Metode alternative de evaluare

Sunt prezentate detaliat conditiile si metodele de reevaluare a activelor corporale si financiare.

 

Contabilitatea de acoperire a riscurilor instrumentelor derivate (hedging)

Scopul aplicării contabilităţii de acoperire îl reprezintă reflectarea în contabilitate a efectelor strategiilor referitoare la administrarea şi acoperirea riscurilor.

Contabilitatea de acoperire urmăreşte reflectarea în conturile de venituri şi cheltuieli a efectelor operaţiunilor de acoperire prin recunoaşterea în aceeaşi perioadă a rezultatelor aferente elementelor acoperite şi instrumentelor de acoperire.

Instrumentele de acoperire pot fi numai instrumente derivate, astfel desemnate, a căror valoare justă sau fluxuri de trezorerie se aşteaptă să compenseze modificările de valoare justă sau de fluxuri de trezorerie ale elementelor acoperite desemnate.

Un singur instrument derivat poate fi desemnat drept instrument de acoperire pentru acoperirea mai multor tipuri de risc, în următoarele condiţii:

- diversele riscuri acoperite să poată fi clar identificate;

- eficienţa operaţiunii de acoperire să poată fi demonstrată; şi

- este posibilă asigurarea unei desemnări specifice a instrumentului derivat, pentru acoperirea diferitelor categorii de risc.

Elementele acoperite pot fi active, datorii, angajamente ferme sau tranzacţii previzionate foarte probabile care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

- expun entitatea la riscul modificării valorii juste sau a fluxurilor viitoare de trezorerie; şi

- sunt desemnate ca fiind acoperite.

Contabilitatea de acoperire se aplică unei relaţii de acoperire dacă şi numai dacă sunt întrunite, concomitent, următoarele condiţii:

- la iniţierea operaţiunii de acoperire există o desemnare şi o documentaţie formală a relaţiei de acoperire precum şi a obiectivului şi strategiei de administrare a riscului, referitoare la respectiva operaţiune de acoperire. Documentaţie trebuie să identifice instrumentul de acoperire, tranzacţia sau elementul acoperit, natura riscului acoperit şi modul în care instituţia va determina eficienţa instrumentului de acoperire în compensarea expunerii la modificările de valoare justă sau de fluxuri de trezorerie ale elementului acoperit, atribuibile riscului acoperit

- se preconizează că operaţiunea de acoperire va avea un grad ridicat de eficienţă în compensarea modificărilor de valoare justă sau de fluxuri de trezorerie atribuibile riscului acoperit,

-în situaţia operaţiunilor de acoperire a unei tranzacţii previzionate, aceasta trebuie să aibă un grad ridicat de probabilitate şi să prezinte o expunere la variaţia fluxului de trezorerie ce va afecta în final contul de profit şi pierdere;

- eficienţa operaţiunii de acoperire poate fi evaluată în mod credibil;

- operaţiunea de acoperire este evaluată periodic, ocazie cu care se constată că aceasta a avut un grad ridicat de eficienţă în cadrul perioadelor de raportare financiară în care a fost desemnată ca operaţiune de acoperire.

….

Precizari privind recunoasterea stocurilor

În categoria stocurilor se cuprind şi activele cu ciclu lung de fabricaţie, destinate vânzării (de exemplu, ansambluri sau complexuri de locuinţe etc. realizate de entităţile ce au ca activitate principală obţinerea şi vânzarea de locuinţe). Dacă construcţiile sunt realizate în scopul exploatării pe termen lung, ele reprezintă imobilizări.

De asemenea, atunci când un teren este cumpărat în scopul construirii pe acesta de construcţii destinate vânzării, acesta este înregistrat la stocuri.

 

Transferul de active din grupa imoibilizari in grupa circulante si invers

Atunci când există o modificare a utilizării activului, în sensul că o imobilizare corporală care a fost folosită de proprietar urmează a fi îmbunătăţită în perspectiva vânzării, la momentul luării deciziei privind modificarea destinaţiei, în contabilitate se înregistrează transferul activului din categoria imobilizări corporale în cea de stocuri. Transferul se înregistrează la valoarea neamortizată a imobilizării. Dacă imobilizarea corporală a fost reevaluată, concomitent cu reclasificarea activului se procedează la închiderea contului de rezerve din reevaluare aferente acestuia.

În cazul în care un activ care a fost iniţial recunoscut la terenuri este folosit ulterior pentru construirea de ansambluri de locuinţe destinate vânzării, în funcţie de modul de negociere a contractelor de vânzare a bunurilor ce fac obiectul construcţiei şi vânzării, valoarea terenului se include în valoarea activului construit sau se evidenţiază distinct la stocuri de natura mărfurilor, la valoarea de înregistrare în contabilitate.

Dacă terenul a fost reevaluat, concomitent cu schimbarea naturii activului se procedează la închiderea contului de rezerve din reevaluare aferente acestuia.

 

În cazul activelor de natura ansamblurilor sau complexurilor de locuinţe care initial erau destinate vânzării şi care ulterior îşi schimbă destinaţia, urmând a fi folosite de entitate pe o perioada îndelungată sau să fie închiriate unor terţi, în contabilitate se înregistrează un transfer de la stocuri la imobilizări corporale.

Transferul se efectuează la data schimbării destinaţiei, la valoarea la care activele erau înregistrate în contabilitate (reprezentată de cost).

 

Material demonstrativ

În cadrul stocurilor se includ şi bunurile aflate în custodie, pentru prelucrare sau în consignaţie la terţi, maşinile folosite numai ca material de demonstraţie pentru negocire în domeniul automobilelor, cu durată de utilizare de sub un an.

Acestea se înregistrează distinct în contabilitate, pe categorii de stocuri. Dacă materialele de demonstraţie au durată de utilizare mai mare de un an, ele reprezintă imobilizări.

 

Introducerea unei noi clasificatii de stoc - Grupa 32 “Stocuri în curs de aprovizionare”

 

Sunt reflectate, de asemenea, distinct în contabilitate, acele stocuri cumpărate, pentru care s-au transferat riscurile şi beneficiile aferente, dar care sunt în curs de aprovizionare.

Înregistrarea în contabilitate a intrării stocurilor se efectuează la data transferului riscurilor şi beneficiilor.

În general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietăţii şi de livrare coincid. Totuşi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:

- bunuri vândute în consignaţie;

- stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care rămân contabilizate în bilanţul debitorului până la vânzarea lor;

- bunuri recepţionate pentru care nu s-a primit încă factura, care trebuie înregistrate în activele cumpărătorului;

- bunuri livrate şi nefacturate, care trebuie scoase din evidenţă, transferul de proprietate având loc;

- bunuri vândute şi nelivrate încă, pentru care a avut loc transferul proprietăţii. De exemplu, la vânzările cu condiţia de livrare “ex-work”, bunurile vândute ies din stocul vânzătorului din momentul punerii lor la dispoziţia cumpărătorului etc.

 

Stocuri inlocuite frecvent

Materiile prime şi materialele consumabile care sunt în mod constant înlocuite şi a căror valoare totală este de o importanţă secundară pentru entitate pot fi prezentate la "Active" la o valoare şi cantitate fixe, dacă valoarea, cantitatea şi structura acestora nu variază în mod semnificativ.

 

Eliminarea costului subactivităţii din valoarea producţiei stocate depinde de metoda de inventar aplicată, astfel:

- în cazul inventarului intermitent, corecţia valorii producţiei stocate se face cu ocazia evaluării acesteia;

- în cazul inventarului permanent, veniturile aferente producţiei stocate se corectează prin creditul conturilor de produse

Precizari privind recunosterea costurilor

În cazul neplătitorilor de TVA costul de achizitie cuprinde si TVA aferent bunurilor.

Alte elemente constituitive ale costului de achizitie:

-          comisioanele, taxele notariale,

-          cheltuieli cu obţinerea de autorizaţii şi alte cheltuieli atribuibile direct bunurilor respective.

-          cheltuielile de transport sunt incluse în costul de achiziţie şi atunci când funcţia de aprovizionare este externalizată.

Precizari privind costul de productie

Exemple de cheltuielile de stocare a materiilor prime folosite la fabricarea de produse sunt incluse în costul de producţie al produselor, dar nu se includ cheltuielile cu stocarea produselor finite care urmează a fi vândute ca atare;

- regiile (cheltuielile) generale de administraţie care nu participă la aducerea

stocurilor în forma şi locul final;

- costurile de desfacere;

- regia fixă nealocată costului, care se recunoaşte drept cheltuială în perioada

în care a apărut. Alocarea regiei fixe asupra costurilor se face pe baza capacităţii normale de producţie.

Regia fixă de producţie constă în acele costuri indirecte de producţie care rămân relativ constante, indiferent de volumul producţiei, cum sunt: amortizarea, întreţinerea secţiilor şi utilajelor, precum şi costurile cu conducerea şi administrarea secţiilor.

Capacitatea normală de producţie reprezintă producţia estimată a fi obţinută, în medie, de-a lungul unui anumit număr de perioade, în condiţii normale, având în vedere şi pierderea de capacitate rezultată din întreţinerea planificată a echipamentului.

Sunt similare costului subactivităţii costurile generate în perioadele de grevă. Ca urmare, acestea sunt excluse din costul de producţie.

Investiţii pe termen scurt, noul tratament al depozitelor bancare

Contravaloarea acţiunilor pe termen scurt primite cu titlu gratuit se înregistrează în contrapartidă cu contul “Alte venituri financiare.”

Alte investiţii pe termen scurt reprezintă obligaţiunile emise şi răscumpărate, obligaţiunile achiziţionate şi alte valori mobiliare achiziţionate în vederea realizării unui profit într-un termen scurt. În categoria altor investiţii pe termen scurt intră şi depozitele bancare pe termen scurt.

La intrarea în entitate, investiţiile pe termen scurt se evaluează la costul de achiziţie, prin care se înţelege preţul de cumpărare, sau la valoarea stabilită potrivit contractelor

Depozitele bancare pe termen scurt în valută se înregistrează la constituire la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, de la data operaţiunii de constituire.

Lichidarea depozitelor constituite în valută se efectuează la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, de la data operaţiunii de lichidare.

Diferenţele de curs valutar între cursul de la data constituirii sau cursul la care sunt înregistrate în contabilitate şi cursul Băncii Naţionale a României de la data lichidării depozitelor bancare se înregistrează la venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs valutar, după caz.

Reevaluarea lunara a disponibilitatilor de trezorerie in valuta

La finele fiecărei luni, diferenţele de curs valutar rezultate din evaluarea la cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Naţională a României, valabil în ultima zi bancară a lunii în cauză, a disponibilităţilor în valută şi a altor valori de trezorerie, cum sunt titluri de stat în valută, acreditive şi depozite în valută, se înregistrează în conturile de venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs valutar, după caz.

Lichidarea acreditivelor constituite în valută se efectuează la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, de la data operaţiunii de lichidare.Diferenţele de curs valutar între cursul de la data constituirii sau cursul la care acreditivele sunt înregistrate în contabilitate şi cursul Băncii Naţionale a României de la data lichidării acreditivelor se înregistrează la venituri sau cheltuieli din diferenţe de curs valutar, după caz.

 

Tratamentul deconturilor din avansuri trezorerie in valuta

În cazul plăţilor în valută suportate din avansuri de trezorerie, cheltuielile se recunosc în contabilitate la cursul din data efectuării operaţiunilor sau la cursul din data decontării avansului.

Sumele reprezentând avansuri de trezorerie, acordate potrivit legii şi nedecontate până la data bilanţului, se evidenţiază în contul de debitori diverşi (461 „Debitori diverşi”) sau creanţe în legătură cu personalul (4282 „Alte creanţe în legătură cu personalul”), în funcţie de natura creanţei.

 

Conturi de terti: scontul comercial, factoringul, forfetarea

În conturile de terţi se înregistrează distinct operaţiunile de scontare, factoring, forfetare şi alte operţiuni, efectuate cu instituţii de credit.

 

Scontul comercial - reprezintă operaţiunea prin care în schimbul unui efect de comerţ (cambie, bilet la ordin), instituţia de credit pune la dispoziţia posesorului creanţei, valoarea efectului, mai puţin agio (taxa de scont şi comisioanele aferente), fără a aştepta scadenţa efectului respectiv, iar instituţia are drept de recurs asupra beneficiarului fondurilor.

 

Factoringul - este operaţiunea prin care clientul, denumit aderent, transferă proprietatea creanţelor (facturilor) sale comerciale instituţiei de credit, denumită factor, aceasta având obligaţia, conform contractului încheiat, de a asigura încasarea creanţelor aderentului. Instituţia de credit, pe baza documentelor primite, plăteşte valoarea nominală a creanţelor, mai puţin agio, fie imediat, fie la

scadenţa acestora sau la scadenţa contractuală stabilită cu aderenţii.

 

Forfetarea - reprezintă cumpărarea, fără recurs asupra oricărui deţinător anterior, a unor creanţe scadente la termen, ca rezultat al livrării de bunuri sau prestărilor de servicii.

 

Evaluarea si reevaluarea conturilor de terti in valuta

În cazul bunurilor achiziţionate însoţite de factură sau de aviz de însoţire a mărfii, urmând ca factura să sosească ulterior, cursul valutar utilizat la înregistrarea în contabilitate este cursul de la data recepţiei bunurilor.

 

La finele fiecărei luni, creanţele şi datoriile în valută se evaluează la cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României din ultima zi bancară a lunii în cauză, cu recunoaşterea în contabilitate a diferenţelor de curs înregistrate.

Prevederile de mai sus se aplică şi creanţelor şi datoriilor exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul unei valute.

Atunci când creanţa sau datoria în valută este decontată în decursul aceleiaşi luni în care a survenit, întreaga diferenţă de curs valutar este recunoscută în acea lună. Atunci când creanţa sau datoria în valută este decontată într-o lună ulterioară, diferenţa de curs valutar recunoscută în fiecare lună, care intervine până în luna decontării, se determină ţinând seama de modificarea cursurilor de schimb survenită în cursul fiecărei luni.

 

Diferenţele de valoare care apar cu ocazia decontării creanţelor şi datoriilor exprimate în lei, în funcţie de un curs valutar diferit de cel la care au fost înregistrate iniţial pe parcursul lunii sau faţă de cele la care sunt înregistrate în contabilitate trebuie recunoscute în luna în care apar, la alte venituri sau cheltuieli financiare. Atunci când creanţa sau datoria este decontată în decursul

aceleiaşi luni în care a survenit, întreaga diferenţă rezultată este recunoscută în acea lună.

 

Atunci când creanţa sau datoria este decontată într-o lună ulterioară, diferenţa recunoscută în fiecare lună, care intervine până în luna decontării, se determină ţinând seama de modificarea cursurilor de schimb, survenită în cursul fiecărei luni.

 

Prevederile de mai sus se aplică şi pentru activitatea desfăşurată în străinătate de subunităţile fără personalitate juridică, şi care aparţin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul în România, inclusă în situaţiile financiare ale persoanei juridice române.

 

Prescrierea creanţelor şi datoriilor

Scăderea din evidenţă a creanţelor şi datoriilor ale căror termene de încasare sau de plată sunt prescrise se efectuează numai după ce au fost întreprinse toate demersurile juridice, potrivit legii, pentru decontarea acestora.

 

Organizarea contabilitatii analitice furnizorilor şi clienţilor

Contabilitatea furnizorilor şi clienţilor, a celorlalte datorii şi creanţe se ţine pe categorii, precum şi pe fiecare persoană fizică sau juridică. În acest sens, în contabilitatea analitică, furnizorii şi clienţii se grupează astfel: interni şi externi, iar în cadrul acestora pe termene de plată, respectiv de

încasare.

În cadrul conturilor de furnizori şi clienţi, se grupează distinct datoriile şi creanţele rezultate din tranzacţiile cu clauze de rezervă de proprietate.

 

Cesiunea creantelor

În cazul cesionării unei creanţe, diferenţa dintre valoarea creanţei preluate prin cesionare şi suma de achitat cedentului reprezintă venit la data constatării drepturilor şi obligaţiilor, potrivit clauzelor contractuale.

 

Contabilitatea decontărilor cu personalul, contabilizarea beneficiilor acordate sub form de instrumente de capital

În vederea înregistrării primelor reprezentând participarea la profit, acordate potrivit legii, o entitate recunoaşte ca provizion costul previzionat al acestora atunci şi numai atunci când:

a) entitatea are o obligaţie legală sau implicită de a face astfel de plăţi ca rezultat

al evenimentelor anterioare; şi

b) poate fi făcută o estimare certă a obligaţiei.

O obligaţie curentă există atunci, şi numai atunci, când entitatea nu are o altă alternativă realistă decât să efectueze aceste plăţi.

În situaţiile financiare ale exerciţiului pentru care se propun prime reprezentând participarea personalului la profit, contravaloarea acestora se reflectă sub formă de provizion, cheltuiala rezultând din serviciul angajatului. Provizionul urmează a fi reluat în exerciţiul financiar în care se acordă aceste prime.

 

Sumele datorate şi neachitate personalului (concediile de odihnă şi alte drepturi de personal), respectiv eventualele sume care urmează să fie încasate de la acesta, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează ca alte datorii şi creanţe în legătură cu personalul (428. Alte datorii şi creanţe în legătură cu personalul). Eventualele sume datorate sau care urmează să fie încasate în perioadele

următoare, aferente exerciţiului în curs, se înregistrează ca alte datorii şi creanţe sociale. Aici se cuprinde şi contribuţia unităţii la schemele de pensii facultative şi la primele de asigurare voluntară de sănătate.

 

Debitele provenite din avansuri de trezorerie nedecontate, din distribuiri de uniforme şi echipamente de lucru, precum şi debitele provenite din pagube materiale, amenzile şi penalităţile stabilite în baza unor hotărâri ale instanţelor judecătoreşti, şi alte creanţe faţă de personalul entităţii se înregistrează ca alte creanţe în legătură cu personalul.

 

Beneficiile sub forma acţiunilor proprii ale entităţii (sau alte instrumente de capitaluri proprii), acordate angajaţilor sunt înregistrate distinct (contul 644 “Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii"), în contrapartida conturilor de capitaluri proprii (de exemplu, “Alte rezerve”, analitic distinct), la valoarea justă a respectivelor instrumente de capitaluri proprii, de la data acordării acelor beneficii. Recunoaşterea cheltuielilor aferente muncii prestate de angajaţi are loc în momentul prestării acestora. Data acordării beneficiilor reprezintă data la care entitatea şi angajaţii beneficiari ai respectivelor instrumente înţeleg şi acceptă termenii şi condiţiile

tranzacţiei, cu menţiunea că, dacă respectivul acord face obiectul unui proces de aprobare ulterioară (de exemplu, de către acţionari), data acordării beneficiilor este data la care este obţinută respectiva aprobare.

 

Pentru instrumentele de capitaluri proprii acordate care intră în drepturi imediat, la data acordării beneficiilor, angajaţilor nu li se cere să finalizeze o perioadă specificată de servicii înainte de a avea dreptul necondiţionat asupra respectivelor instrumente de capitaluri proprii şi, în absenţa unei dovezi privind contrariul, entitatea va considera că serviciile prestate în schimbul instrumentelor

de capitaluri proprii au fost deja primite. În acest caz, înregistrarea cheltuielilor aferente se înregistrează integral, la momentul respectiv, în contrapartidă cu conturile de capitaluri proprii.

 

Pentru instrumentele de capitaluri proprii acordate, care intră în drepturi numai după îndeplinirea de către angajaţi a unei perioade specificate de servicii, cheltuielile aferente sunt înregistrate pe măsura prestării serviciilor, pe parcursul perioadei pentru satisfacerea condiţiilor de intrare în drepturi, în contrapartidă cu conturile de capitaluri proprii. Suma înregistrată drept cheltuieli va avea în vedere estimarea numărului de instrumente de capitaluri proprii care vor intra în drepturi,

iar această estimare trebuie revizuită dacă informaţiile ulterioare indică faptul că numărul de instrumente de capitaluri proprii preconizate a intra în drepturi este diferit faţă de estimările precedente, astfel încât, la data intrării în drepturi, estimarea respectivă să fie egală cu numărul de instrumente de capitaluri proprii care intră în drepturi.

 

Precizari privind subvenţiile

Atunci când datoriile în valută aferente anumitor obiective sau lucrări finanţate din subvenţii sunt achitate direct de către autorităţile care gestionează fondurile, din sumele reprezentând acele subvenţii, fără ca aceste sume să tranziteze conturile entităţii, în contabilitate se reflectă atât datoria în valută, cât şi creanţa din subvenţii corespunzătoare.

 

Dacă la sfârşitul lunii sau perioadei de raportare, conturile de datorii faţă de furnizori şi creanţe din subvenţii în valută prezintă sold, acestea se evaluează, astfel încât veniturile şi cheltuielile financiare aferente să nu influenţeze rezultatului acelei luni, respectiv perioade.

 

În toate cazurile se va urmări ca modul de contabilizare a operaţiunilor să respecte clauzele cuprinse în contractele încheiate şi legislaţia în vigoare.

 

Precizari privind dividendele

Dividendele repartizate deţinătorilor de acţiuni, propuse sau declarate după data bilanţului, precum şi celelalte repartizări similare efectuate din profit, nu trebuie recunoscute ca datorie la data bilanţului. În acest sens, sumele reprezentând dividende, respectiv, vărsăminte la buget vor fi reflectate în conformitate cu prevederile legale privind inchiderea exercitiului si distribuirea profitului.

 

Precizari privind primele privind rambursarea obligaţiunilor

Atunci când suma de rambursat pentru datorii este mai mare decât suma primită, diferenţa se înregistrează într-un cont de activ (169 “Prime privind rambursarea obligaţiunilor”). Aceasta trebuie prezentată în bilanţ, ca o corecţie a datoriei corespunzătoare, evidenţiate în contul 161 “Împrumuturi din emisiuni de obligaţuni”, precum şi în notele explicative.

Valoarea acestei diferenţe trebuie amortizată printr-o sumă rezonabilă în fiecare exerciţiu financiar, astfel încât să se amortizeze complet, dar nu mai târziu de data de rambursare a datoriei (articol contabil 6868 “Cheltuieli financiare privind amortizarea primelor de rambursare a obligaţiunilor” 169 “Prime privind rambursarea obligaţiunilor”).

 

Precizari privind recunoasterea/ derecunoasterea unnor provizioane

Provizioanele pentru pensii se referă la sumele ce vor fi plătite de entitate după ce angajaţii au părăsit entitatea. Valoarea provizioanelor pentru pensii se stabileşte de către specialişti în domeniu. La determinarea lor se ţine seama de vârsta, vehimea în muncă şi rotaţia personalului în cadrul entităţii.

Provizioanele pentru pensii se recunosc pe parcursul perioadei de muncă rămase până la pensie, atunci când există certitudinea achitării lor într-o perioadă previzibilă de timp.

Provizioanele pentru impozite se constituie pentru sumele viitoare de plată datorate bugetului de stat, în condiţiile în care sumele respective nu apar reflectate ca datorie în relaţia cu statul.

 

Provizioanele prezentate în bilanţ la "Alte provizioane" includ provizioane constituite pentru:

- beneficiile plătite angajaţilor pentru terminarea contractului de muncă, ca rezultat al deciziei unei entităţi de a încheia contractul unui angajat înainte de data normală de pensionare sau al deciziei unui angajat de a accepta în mod voluntar plecarea în şomaj, în schimbul acelor beneficii;

- alte beneficii pe care entitatea urmează să le plătească angajaţilor sau persoanelor dependente de aceştia, care nu sunt legate de restructurare sau pensii;

- cheltuielile legate de protejarea mediului înconjurător, pentru: protejarea aerului; gestiunea apelor uzate; gestiunea deşeurilor, protejarea solului, a apelor subterane şi a apelor de suprafaţă; protejarea biodiversităţii şi a peisajului; alte activităţi de protejare a mediului înconjurător;

- obligaţii asumate în comun cu o terţă parte etc. (giruri, gajuri).

Provizioanele incluse la "Alte provizioane" trebuie descrise în notele explicative, dacă acestea sunt semnificative.

 

În cazul în care operatorul unui acord de concesiune a serviciilor are o obligaţie contractuală de a întreţine infrastructura la un anumit nivel de utilizare sau de a aduce infrastructura într-o anumită stare înainte de a fi predată concedentului la sfârşitul acordului de serviciu, drept obligaţii de îndeplint ca o condiţie a licenţei primite, aceste obligaţii contractuale de a întreţine sau de a reabilita infrastructura se recunosc drept provizion şi se evaluează la cea mai bună estimare a cheltuielii care ar fi cerută pentru a deconta obligaţia actuală la data bilanţului.

 

Acolo unde efectul valorii-timp a banilor este semnificativ, valoarea provizionului reprezintă valoarea actualizată a cheltuielilor estimate a fi necesare pentru stingerea obligaţiei.

 

Câştigurile rezultate din cedarea preconizată a activelor nu trebuie luate în considerare în evaluarea unui provizion.

Dacă se estimează că o parte sau toate cheltuielile legate de un provizion vor fi rambursate de către o terţă parte, rambursarea trebuie recunoscută numai în momentul în care este sigur că va fi primită. Rambursarea trebuie considerată ca un activ separat.

 

Precizari privind capitalul şi rezervele: conceptul financiar de capital

La elaborarea situaţiilor financiare, entităţile adoptă conceptul financiar de capital. Conform acestui concept, capitalul este sinonim cu activele nete sau cu capitalurile proprii ale entităţii. Potrivit conceptului capitalului financiar, profitul se obţine doar dacă valoarea activelor nete la sfârşitul perioadei este mai mare decât valoarea activelor nete la începutul perioadei, după excluderea oricăror distribuiri către proprietari şi a oricăror contribuţii din partea proprietarilor în timpul perioadei analizate.

 

Bunurile de natura patrimoniului public, primite în administrare, nu se evidenţiază în conturi bilanţiere. La cedarea bunurilor respective, entităţile care au evidenţiate aceste bunuri în conturi de imobilizări, în corespondenţă cu contul 1016 „Patrimoniul public”, scot din evidenţă imobilizările prin diminuarea patrimoniului public

 

Scoaterea din evidenţă a unui bun care a constituit aport la capitalul social nu modifică capitalul social. Fac excepţie situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul societăţilor comerciale, inclusiv cazul în care are loc retragerea aportului de către acţionari, concomitent cu reducerea capitalului social.

Acţiunile proprii răscumpărate, potrivit legii, sunt prezentate în bilanţ ca o corecţie a capitalului propriu.

 

Cheltuielile legate de emiterea instrumentelor de capitaluri proprii sunt reflectate direct în capitalurile proprii (cont 149 "Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii") atunci când nu sunt îndeplinite condiţiile pentru recunoaşterea lor ca imobilizări necorporale (cont 201 "Cheltuieli de constituire").

 

Rezerve din reevaluare. Evidenţierea rezervelor din reevaluare trebuie efectuată pe fiecare imobilizare corporală în parte şi pe fiecare operaţiune de reevaluare care a avut loc.

 

Alte rezerve neprevăzute de lege sau de statut pot fi constituite facultativ pe seama profitului net pentru acoperirea pierderilor contabile sau în alte scopuri, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, cu respectarea prevederilor legale.

 

Evidenţierea în contabilitate a destinaţiilor profitului contabil se efectuează după adunarea

generală a acţionarilor sau asociaţilor care a aprobat repartizarea profitului, prin înregistrarea sumelor reprezentând dividende cuvenite acţionarilor sau asociaţilor, rezerve şi alte destinaţii, potrivit legii.

 

Pierderea contabilă reportată se acoperă din profitul exerciţiului financiar şi cel reportat, din rezerve, prime de capital şi capital social, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, cu respectarea prevederilor legale. În lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acoperă pierderea contabilă este la latitudinea adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, respectiv a consiliului de administraţie

 

În cazul corectării de erori care generează pierdere contabilă reportată, aceasta trebuie acoperită înainte de efectuarea oricărei repartizări de profit.

 

Precizari privind veniturile si cheltuielile

Atunci când, în baza unor prevederi legale exprese, în conturile de venituri au fost cuprinse sume reprezentând diverse impozite şi taxe reflectate concomitent în conturi de cheltuieli, cu ocazia întocmirii contului de profit şi pierdere, la cifra de afaceri netă se vor înscrie sumele reprezentând veniturile menţionate, corectate cu cheltuielile corespunzătoare acelor impozite.

O promisiune de vânzare nu generează contabilizarea de venituri (antecontractul de vanzare-cumparare bunuri imobiliare).

Pentru bunurile transmise în vederea testării sau a verificării conformităţii, se consideră că transferul proprietăţii bunurilor a avut loc la data acceptării bunurilor de către beneficiar. Contractul aferent bunurilor livrate în vederea testării este un contract provizoriu prin care vânzarea efectivă a bunurilor este condiţionată de obţinerea de rezultate satisfăcătoare în urma testării de către clientul potenţial, testare ce are scopul de a stabili că bunurile au caracteristicile solicitate de clientul respectiv.

Bunurile transmise în vederea verificării conformităţii sunt bunurile oferite de furnizor clienţilor, aceştia având dreptul fie să le achiziţioneze fie, să le returneze furnizorului.

Venituri din prestarea de servicii de construcţii. Stadiul de execuţie al lucrării se determină pe bază de situaţii de lucrări care însoţesc facturile, procese-verbale de recepţie sau alte documente care atestă stadiul realizării şi recepţia lucrărilor realizate, respectiv a serviciilor prestate.

În cazul lucrărilor de construcţii, recunoaşterea veniturilor se face pe baza actului de recepţie semnat de beneficiar, prin care se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie.

Contravaloarea lucrărilor şi prestărilor nerecepţionate de beneficiar până la sfârşitul perioadei se evidenţiază la cost, în contul de "Lucrări şi servicii în curs de execuţie", pe seama veniturilor din producţia stocată.

 

Precizari privind politicile contabile

Conducerea fiecărei entităţi trebuie să stabilească politici contabile pentru operaţiunile derulate, inclusiv proceduri proprii pentru efectuarea inventarierii.

Aceste politici trebuie elaborate având în vedere specificul activităţii, de către specialişti în domeniul economic şi tehnic, cunoscători ai activităţii desfăşurate şi ai strategiei adoptate de entitate

Organizarea controlului intern:

Controlul intern al entităţii vizează asigurarea:

- conformităţii cu legislaţia în vigoare;

- aplicării deciziilor luate de conducerea entităţii;

- bunei funcţionări a activităţii interne a entităţii;

- fiabilităţii informaţiilor financiare;

- eficacităţii operaţiunilor entităţii;

- utilizării eficiente a resurselor;

- prevenirii şi controlul riscurilor de a nu se atinge obiectivele fixate etc.

Procedurile de control intern au ca obiectiv:

- pe de o parte, urmărirea înscrierii activităţii entităţii .şi a comportamentuui personalului în cadrul definit de legislaţia aplicabilă, valorile, normele şi regulile interne ale entităţii;

- pe de altă parte, verificarea dacă informaţiile contabile, financiare şi de gestiune comunicate organelor sociale ale entităţii reflectă cu sinceritate activitatea şi situaţia entităţii.

În contextul situaţiilor financiare anuale consolidate, perimetrul controlului intern contabil şi financiar cuprinde societăţile cuprinse în consolidare.

Controlul intern se aplică pe tot parcursul operaţiunilor desfăşurate de entitate, astfel:

a) anterior realizării operaţiunilor, cu ocazia elaborării bugetului, ceea ce va permite, ulterior realizării operaţiunilor, controlul bugetar;

b) în timpul operaţiunilor, de exemplu, sub aspectul determinării procentului de realizare sau a procentului de rebuturi înregistrate;

c) după finalizarea operaţiunilor, caz în care verificarea este destinată, de exemplu, să analizeze rentabilitatea operaţiunilor şi să constate existenţa conformităţii sau a eventualelor anomalii, care trebuie corectate.

Controlul intern contabil şi financiar al entităţii se aplică în vederea asigurării unei gestiuni contabile şi a unei urmăriri financiare a activităţilor sale, pentru a răspunde obiectivelor definite.

Controlul intern contabil şi financiar vizează asigurarea:

- conformităţii informaţiilor contabile şi financiare publicate, cu regulile aplicabile acestora;

- aplicării instrucţiunilor elaborate de conducere în legătură cu aceste informaţii;

- protejării activelor;

- prevenirii şi detectării fraudelor şi neregulilor contabile şi financiare;

- fiabilităţii informaţiilor difuzate şi utilizate la nivel intern în scop de control,

în măsura în care ele contribuie la elaborarea de informaţii contabile şi financiare publicate;

- fiabilităţii situaţiilor financiare anuale publicate şi a altor informaţii comunicate pieţei.

În domeniul organizării generale, trebuie să existe:

- o documentare referitoare la principiile de contabilizare şi control al operaţiunilor;

- circuite de informaţii vizând exhaustivitatea operaţiunilor, o centralizare rapidă şi o armonizare a datelor contabile, precum şi controale asupra aplicării acestor circuite;

- un calendar al elaborării de informaţii contabile şi financiare difuzate în cadrul grupului, necesare pentru situaţiile financiare ale societăţii-mamă.

Sub aspectul regulilor contabile, trebuie avute în vedere:

- existenţa unui manual de principii/proceduri contabile;

- existenţa unei proceduri de aplicare a acestui manual;

- existenţa de controale prin care să se asigure respectarea manualului;

- cunoaşterea evoluţiei legislaţiei contabile şi fiscale;

- efectuarea de controale specifice asupra punctelor sensibile;

- identificarea şi tratarea corespunzătoare a anomaliilor;

- adaptarea programelor informatice la nevoile entităţii;

- conformitatea cu regulile contabile;

- asiguraea exactităţii şi exhaustivităţii înregistrărilor contabile;

- respectarea caracteristicilor calitative ale informaţiilor cuprinse în situaţiile financiare, astfel încât să satisfacă nevoile utilizatorilor;

- pregătirea informaţiilor necesare consolidării grupului;

- definirea şi distribuirea procedurilor de elaborare a situaţiilor financiare consolidate, către toate entităţile de consolidat.

Precizari privind aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare

Intocmire prin desemnare in scris:

Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând:

- numele şi prenumele persoanei care le-a întocmit, înscrise în clar;

- calitatea acesteia (director economic, contabil-şef sau altă persoană desemnată prin decizie scrisă de administrator, persoană autorizată potrivit legii, membră a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România);

- numărul de înregistrare în organismul profesional, dacă este cazul.

Aprobare: Situaţiile financiare anuale, însoţite de raportul administratorilor pentru exerciţiul financiar în cauză şi de raportul de audit semnat de persoana responsabilă, potrivit legii, sau raportul cenzorilor sunt supuse aprobării adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor.

 

Publicare: Situaţiile financiare anuale, aprobate în mod corespunzător, împreună cu raportul administratorilor şi raportul de audit semnat de persoana responsabilă, potrivit legii, sau raportul cenzorilor, se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare. Ori de câte ori situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor se publică în întregime, acestea trebuie să fie reproduse în forma şi conţinutul pe baza cărora auditorii statutari sau persoanele care au efectuat verificarea, după caz, şi-au întocmit raportul lor. Acestea trebuie să fie însoţite de textul complet al raportului de audit sau al raportului de verificare, după caz. Dacă situaţiile financiare anuale nu se publică în întregime, trebuie să se indice faptul că versiunea publicată este o formă prescurtată şi trebuie să se

facă trimitere la oficiul registrului comerţului la care au fost depuse situaţiile financiare anuale. În cazul în care situaţiile financiare anuale nu au fost încă depuse, acest lucru trebuie prezentat. Raportul de audit nu se publică, dar se menţionează dacă a fost exprimată o opinie de audit fără rezerve, cu rezerve sau contrară, sau dacă auditorii financiari nu au fost în măsură să exprime o opinie de audit. De asemenea, se menţionează dacă raportul de audit face referire la aspecte asupra cărora auditorii statutari atrag atenţia printr-un paragraf distinct, fără ca opinia de audit să fie cu rezerve.

Împreună cu situaţiile financiare anuale trebuie publicată propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

 

Conturi consolidate

Se face transpunerea prevederilor Directivei 2009/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 iunie 2009 de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului în ceea ce priveşte anumite cerinţe de prezentare a informaţiilor impuse societăţilor comerciale mijlocii şi obligaţia de a întocmi conturi consolidate.

Conturi noi/ revizuite/ eliminate fata de versiunile anterioare

Conturi noi

1067 Rezerve din diferenţe de curs valutar în relaţie cu investiţia netă într-o entitate străină

Grupa 14 este introdusa anterior prin din Ordinul 2374/2007 pentru evidentierea castigurilor/ pierderilor legate de emiterea/ rascumpararea/ vanzarea/ cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii:

141 Câştiguri legate de vânzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii

149 Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea

instrumentelor de capitaluri proprii

Grupa 22  este introdusa pentru evidentierea imobilizarilor corporale in curs de aprovizionare

223 Instalaţii tehnice, mijloace de transport, animale şi plantaţii în curs de aprovizionare

224 Mobilier, aparatură birotică, echipamente de protecţie a valorilor umane şi materiale şi alte active corporale în curs de aprovizionare

Grupa 32  este introdusa pentru evidentierea stocurilor in curs de aprovizionare

321 Materii prime în curs de aprovizionare

322 Materiale consumabile în curs de aprovizionare

323 Materiale de natura obiectelor de inventar în curs de aprovizionare

326 Animale în curs de aprovizionare

327 Mărfuri în curs de aprovizionare

328 Ambalaje în curs de aprovizionare

Cu ajutorul conturilor din subgrupele 22 si 32 se ţine evidenţa imobilizărilor corporale/ stocurilor cumpărate, pentru care s-au transferat riscurile şi beneficiile aferente, dar care, la finele perioadei de raportare, sunt în curs de aprovizionare.

 

Conturi noi pentru reclasificarea subventiilor

475 Subvenţii pentru investiţii

4751 Subvenţii guvernamentale pentru investiţii (preia 131 Subvenţii guvernamentale pentru investiţii)

4752 Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenţii pentru investiţii (preia 132 Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenţii pentru investiţii)

4753 Donaţii pentru investiţii (preia 133 Donaţii pentru investiţii)

4754 Plusuri de inventar de natura imobilizărilor (preia 134 Plusuri de inventar de natura imobilizărilor)

4758 Alte sume primite cu caracter de subvenţii pentru investiţii (preia 138 Alte sume primite cu caracter de subvenţii)

Conturi noi pentru evidentierea sconturilor

609 Reduceri comerciale primite

709 Reduceri comerciale acordate

contul 609 “Reduceri comerciale primite”, care are funcţie de pasiv ţine evidenţa reducerilor comerciale primite ulterior facturării, indiferent de perioada la care se referă.

709 “Reduceri comerciale acordate”, care are funcţie de activ, ţine evidenţa reducerilor comerciale acordate ulterior facturării, indiferent de perioada la care se referă.

Conturi noi pentru evidentierea remunerarea salariatilor si alte obligatii salriale

644 Cheltuieli cu remunerarea în instrumente de capitaluri proprii (prin corespondenta cu 106)

6456 Contribuţia unităţii la schemele de pensii facultative

6457 Contribuţia unităţii la primele de asigurare voluntară de sănătate

Conturi revizuite pentru evidentierea productiei

711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse (a functinat sub denumirea Variaţia stocurilor)

712 Venituri aferente costurilor lucrărilor şi serviilor în curs de execuţie

Conturi eliminate

Grupa 13 a fost eliminata, continutul conturilor fiind preluat de clasa 4 conturi 475:

131  Subvenţii guvernamentale pentru investiţii

132  Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenţii pentru investiţii

133  Donaţii pentru investiţii  

134  Plusuri de inventar de natura imobilizărilor  

138  Alte sume primite cu caracter de subvenţii pentru investiţii.